Jan 30, 2009

Οι 7 αισθήσεις της μνήμης μου

Αν και είπα να κλείσω ένα 7ωρο ύπνου σήμερα, μετά από τα post μιας fellow-συνεφούλας που διάβασα,  προβλημάτιστηκα και δεν έχω πάλι όρεξη για ύπνο. Οπότε θα προβώ στην ανάρτηση μιας φοβερής διαπίστωσης που έκανα πρόσφατα και με ενθουσίασε, αν και πιθανόν ο υπόλοιπος κόσμος να τη θεωρούσε δεδομένη. Είναι όπως κάποιες φορές όταν σου λένε κάτι, σου περνάει απαρατήρητο, ανάξιο"Ε ναι, WOW σιγά τη διαπίστωση που έκανες ρε μεγάλε, το σκεφτόσουνα καιρό να μας το πεις"? Αλλά καμιά φορά ο τρόπος με τον οποίο το διαπιστώνεις το κάνει μεγάλη ανακάλυψη. Ε λοιπόν ναι, το σκεφτόμουνα καιρό και νάτο...

Ήμουνα λοιπόν στο σούπερπαρκετ προσπαθώντας να θυμηθώ τι έγραφε η λίστα που έχω πάνω στο γραφείο του σπιτιού για τα πράγματα που πρέπει να ψωνίσω (εννοείτε ότι παρέμενε ξεχασμένη στο γραφείο του σπιτιού άλλη μια φορά). 
Στα ήδη μπάνιου λοιπόν είπα να πάρω ένα αφρο-ντους ή όπως τα λένε, καταλάβατε. Έτσι όπως ήταν όλα αραδιασμένα στα ράφια, πολύχρωμα γεμισμένα με άλλα χρώματα, φαινόντουσαν πολύ ωραία, άσχετα αν είχα ήδη. Πάντα το μόνο που με νοιάζει σε αυτά είναι η μυρωδιά τους οπότε άρχισα να ανοίγω τα πιο τραβηκτικά μπουκαλάκια που πετύχαινα και να τα μυρίζω σαν λαγωνικό σε λάθος μέρος. 
Κάποια στιγμή ανοίγω ένα από αυτά το οποίο είχε αρκετά σκληρό καπάκι και με παίδεψε, παρόλα αυτά καταφέρνω να το ανοίξω  και....ζ ν τ ο υ υ υ υ υ μ 


Εικόνες άρχισαν να ξεπηδάνε από το μυαλό μου και να ξεχειλίζουν τα ράφια, συναισθήματα πανέμορφα με πλημμύρισαν και μια τόσο οικία φωνή που μου έχει λείψει φοβερά άρχισε να μου μιλάει και να γελάει απρόσμενα. Ακολούθησαν στιγμές flashback από όλη εκείνη την περίοδο, την πρώτη φορά που μύρισα αυτό το άρωμα, που ήμουνα και με ποιον, τι έκανα εκείνη τη στιγμή, ποιες ήταν οι αντιδράσεις μας και κατόπιν όλες μαζί οι στιγμές που η όσφρηση μου συναντούσε αυτή τη μυρωδιά εκείνη την περίοδο ήρθαν γύρω μου και φτιάξανε ένα πέπλο και με κάλυψαν.
 Ήταν τόσο έντονες οι μνήμες λες και τις είχα ζήσει χθες και θυμόμουνα πράγματα που ούτε καν ήξερα πως είχα προσέξει εκείνη τη στιγμή. Και δεν ήταν καν μνήμες που ήθελα να θυμηθώ γιατί μετά θα προσπαθούσα ξανά να τις χώσω στο ειδικά φυλαγμένο ντουλαπάκι τους . 
Δε θυμήθηκα δα και καμιά στιγμή που σημάδεψε τη ζωή μου, κι όμως ένα εκπληκτικό deja vu ξετυλίχτηκε μπροστά μου από μια και μόνο μυρωδιά, στον πιο απρόσωπο χώρο κάτω από τις πιο αντιαισθητικές συνθήκες, και όλα από μια μυρωδιά.

Έχω ξαναβιώσει Deja vu ή αλλιώς flashback αλλά ελάχιστες φορές τόσο έντονο και ποτέ ξανά χωρίς να ΔΩ κάτι. 
Πάντα θεωρούσα δεδομένο πως deja vu έχεις όταν βλέπεις κάτι και ξυπνάνε  υποσυνείδητα μνήμες. Ποτέ δε θεώρησα ότι το "Βλέπεις" δεν έχει σχέση. Μπορεί να βιώσεις κάτι με οποιονδήποτε τρόπο, με οποιαδήποτε από τις αισθήσεις σου. Θα σας έχει τύχη να αγγίξετε κάποιον και να σας έρθει στο μυαλό ο τρόπος που αγγίξατε κάποιον, άλλο καπου αλλού. 
Οι αισθήσεις μας έχουν μνήμη λοιπόν. ΌΛΕΣ και μάλιστα οι υπόλοιπες εκτός της όρασης έχουν ακόμη πιο έντονη αντίληψη αφού πάντα η εικόνα αποσπάει την προσοχή από τα πραγματικά σημαντικά. Χαίρομαι που εκτός από εμένα (το συνηδειτό) και όλα τα άλλα μέλη μου είναι σε εγρήγορση και καταγράφουν όσα βιώνω ώστε να μου θυμίζουν, όποτε νομίζουν, τα σημαντικά πράγματα που πρέπει να θυμάμαι. Να θυμάμαι τα λάθη μου και να καταλαβαίνω τα θέλω μου.

9 comments:

Μενεξεδιά said...

Όταν ζούμε κάτι... το ζούμε με όλο μας το σώμα. Εξού και το οτι μπορούμε να αντλήσουμε μια ανάμνηση απο χιλιάδες ερεθίσματα που αφορούν τις αισθήσεις μας.

Πιστεύω πως όταν "δεν θυμόμαστε" ο οργανισμός μας, ο εγκέφαλος... στέλνει μηνύματα. Στην περίπτωση της ανάμνησης είναι όλα πιο ευκολα, στην λήθη/ δυσκολία ανάκτησης αναμνήσεων πρέπει να αρχίσουμε να το ψάχνουμε.

Teo said...

Να σου πω την αλήθεια για σκέψου το κι αλλιώς. Όταν δυσκολεύεσαι να ανακαλέσεις περιστατικά σημαίνει ότι είσαι πιτσιρίκος ακόμη και όλα αυτά έχεις να τα ζήσεις. Όταν αρχίζω και πλημμυρίζω από αναμνήσεις ανησυχώ περισσότερο

Μενεξεδιά said...

Μήπως είσαι της απόψεως και οτι οι αναμνήσεις δεν πονάνε; :) Εξαρτάται πάντα απο τις αναμνήσεις και την ποιότητά τους. Είναι επιλεκτική λειτουργία και μερικές φορές πρέπει να καταλάβεις τι καθορίζει τα κριτήριά της.

Teo said...

"Όταν κάποτε μετρήσεις τη ζωή σου, μόνο ο βαθμός της ζεστασιάς που σου προσφέρουν οι αναμνήσεις σου θα σου δείξουν την ποιότητα της ζωής που έζησες" είπε ο P. Koehlo σε ένα βιβλίο του. Λατρεύω τις αναμνήσεις γιατί θέλω να κρατάω κοντά μου ότι έχω ζήσει και είχε νόημα για μένα (είναι το πολύτιμο treasure box Μου), και τις μισώ γιατί φέρνουν πάντα κάτι νοσταλγικό και με κάνουν να νιώθω μεγάλος.

Μενεξεδιά said...

σου έχω πει οτι δεν πάω μία τον Koehlo ε; :) Ο θησαυρός μας όμως είμαστε εμείς και αυτό περιλαμβάνει και τις αναμνήσεις. Σε αυτό δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω.

Teo said...

Δεν το θυμάμαι:) Πλέον μου φαίνεται λίγο γλυκανάλατος αλλά έχει γράψει ωραίες απόψεις που μου έχουν μείνει...Μια και λέμε για βιβλία είναι μια υπηρεσία που μου φαίνεται φοβερή αλλά ποτέ δεν πρόλαβα να την δω καλύτερα και να γραφτώ, αν έχεις όρεξη δες τη και πες μου αν αξίζει http://www.shelfari.com

Μενεξεδιά said...

Είναι παρόμοιο με το book-self του fb και προσωπικά το βρίσκω βαρετό... Νομίζω μεγαλύτερο ενδιαφέρον εχει το http://www.bookcrossing.com που η ελληνική "κοινότητα" είναι και ιδιαίτερα ενεργή. Γενικά πάντως πιστεύω πως η εκτίμηση ενός βιβλίου είναι ετελώς προσωπικό θέμα. Θα ήθελα ένα site που να έχει αρκετά μεγάλα αποσπάσματα απο τα βιβλία ώστε να δω αν μου αρέσουν από μόνη μου. Είναι σα να μου λες οτι εμπιστευεσαι τις κριτικές των ταινιών :)

Teo said...

Σου έχω πει ότι δεν πάω μια το fb? :)) Το bookcrossing έχει διαφορετικό σκοπό ύπαρξης, ωραίο. Έχεις απόλυτο δίκιο για την κριτική και δε με ενδιαφέρει η κριτική ενός βιβλίου. Σε αυτό νομίζω φτιάχνεις τι δική σου προσωπική βιβλιοθήκη και μοιράζεσαι ιδέες και σχόλια σκέψεις για βιβλία, όπως επίσης συναντάς ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα βιβλίων και άρα σκέψης, πράγμα που μου κάνει πολύ ενδιαφέρον. (όλα αυτά τα κατάλαβα χωρίς να έχω μπει, άντε θα μπω να δώ :)

Μενεξεδιά said...

Έτσι ακριβώς λειτουργει, φτιάχνεις τον κύκλο σου ή βρίσκεις ανθρώπους και βιβλία με κοινές συνιστώσες :) Good luck όμως, δεν έχω καταφέρει να κάνω ποτέ βιώσιμη κουβέντα για κάποιο βιβλίο που διάβασα.

Powered By Blogger