Feb 20, 2009

Κωνσταντίνος Γ. Καρυωτάκης

Η αποχαιρετιστήρια επιστολή

Είναι καιρός να φανερώσω την τραγωδία μου. Το μεγαλύτερο μου ελάττωμα στάθηκε η αχαλίνωτη περιέργειά μου, η νοσηρή φαντασία και η προσπάθειά μου να πληροφορηθώ για όλες τις συγκινήσεις, χωρίς τις περσότερες, να μπορώ να τις αισθανθώ. Τη χυδαία όμως πράξη που μου αποδίδεται τη μισώ. Εζήτησα μόνο την ιδεατή ατμόσφαιρά της, την έσχατη πικρία. Ούτε είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος για το επάγγελμα εκείνο. Ολόκληρο το παρελθόν μου πείθει γι' αυτό. Κάθε πραγματικότης μου ήταν αποκρουστική.

Είχα τον ίλιγγο του κινδύνου. Και τον κίνδυνο που ήρθε τον δέχομαι με πρόθυμη καρδιά. Πληρώνω για όσους, καθώς εγώ, δεν έβλεπαν κανένα ιδανικό στη ζωή τους, έμειναν πάντα έρμαια των δισταγμών τους, ή εθεώρησαν την ύπαρξη τους παιχνίδι χωρίς ουσία. Τους βλέπω να έρχονται ολοένα περισσότεροι μαζί με τους αιώνες. Σ' αυτούς απευθύνομαι.

Αφού εδοκίμασα όλες τις χαρές !!! είμαι έτοιμος για έναν ατιμωτικό θάνατο. Λυπούμαι τους δυστυχισμένους γονείς μου, λυπούμαι τα αδέλφια μου. Αλλά φεύγω με το μέτωπο ψηλά. Ημουν άρρωστος.

Σας παρακαλώ να τηλεγραφήσετε, για να προδιαθέσει την οικογένειά μου, στο θείο μου Δημοσθένη Καρυωτάκη, οδός Μονής Προδρόμου, πάροδος Αριστοτέλους, Αθήνας.

Κ.Γ.Κ.

[Υ.Γ.] Και για ν' αλλάξουμε τόνο. Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι να μην επιχειρήσουνε ποτέ να αυτοκτονήσουν δια θαλάσσης. Όλη νύχτα απόψε επί δέκα ώρες, εδερνόμουν με τα κύματα. Ήπια άφθονο νερό, αλλά κάθε τόσο, χωρίς να καταλάβω πώς, το στόμα μου ανέβαινε στην επιφάνεια. Ωρισμένως, κάποτε, όταν μου δοθεί η ευκαιρία, θα γράψω τις εντυπώσεις ενός πνιγμένου.

Κ.Γ.Κ.

Ο Κωνσταντίνος Καρυωτάκης είχε γίνει ένα πανελλήνιο ερωτηματικό με το θάνατο του το 1928. Ενώ εκτελούσε χρέη δημοσίου υπαλλήλου στην Πρέβεζα, αυτοκτόνησε με πιστόλι και ενώ το προηγούμενο βράδυ προσπάθησε να προκαλέσει τον πνιγμό του χωρίς επιτυχία, όπως αναφέρει και ο ίδιος. Η ποίηση λίγο απασχολούσε την τότε Ελλάδα, οι περισσότεροι προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν ένα είδος ασφάλειας  και ένα κομμάτι ψωμί στα δύσκολα εκείνα χρόνια. Ωστόσο ο Καρυωτάκης αποτελούσε σημείο αναφοράς στους κλειστούς κύκλους των διανοητών της εποχής. Με την αυτοκτονία του το όνομα και η φήμη του ταξίδεψε παντού γρηγορότερα από όσο θα έκανε αν το προσπαθούσε όντας ζωντανός. Ασφαλώς όχι άδικα, η τελευταία του ποιητική συλλογή, η οποία εκδόθηκε ένα χρόνο πριν την αυτοκτονία του αποτέλεσε τη σημαντικότερη ποιητική του συλλογή και αντικείμενο απίστευτου πολιτισμικού πλούτου για τη χώρα που έτυχε να αποτελέσει μέρος της. Είναι μια ειρωνική διάθεση που έχει η ζωή απέναντι σε καλλιτέχνες και διανοητές που επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό των ομόγυρω, με την εκφραστικότητα τους, να βρίσκουν νωρίς το θάνατο σα να ολοκλήρωσαν τον ρόλο τους ανάμεσα μας. Εϊναι μια μεγάλη κουβέντα που δε χωράει μέσα σε αυτό το κείμενο. 


Πανέμορφο το τραγούδι της σειράς της Μαρίας Πολυδούρη σε ερμηνεία Μάγδας Πένσου

10 comments:

Μενεξεδιά said...

Την συμβουλή του Καρυωτάκη στο ΥΓ. έπρεπε να την είχα διαβάσει αρκετά χρόνια πριν... νεανική ανοησία :)

(μάντεψε!)

Teo said...

Θες να με τρομάξεις κι άλλο?

Υ.Γ. Προσπαθώ να ανεβάσω ένα βιντεάκι από χθες το βράδυ *&^&^(^&%. Γι αυτό και η τελευταία ατάκα φαίνεται λίγο άσχετη.

Μενεξεδιά said...

Έχω πει ποτέ για την φαρσο-καταγγελία που κάναμε στην Πρέβεζα, έξω απο το κτήριο της Νομαρχίας, γιατί ο κεντρικός της δρόμος λέγεται Πολυδούρη ενώ ο δρόμος του Καρυωτάκη είναι ένα πολύ μικρό στενάκι;;; :) Ένδοξες στιγμές! (πολύ ωραία ήταν η σειρά, δεν είχα καταφέρει να δω βέβαια ποτέ όλα τα επεισόδια)

Teo said...

Αν έχεις πει εγώ δεν το έχω ακούσει..Δεν το κατάλαβα ακριβώς, διαμαρτυρηθήκατε το ποιος δρόμος έπρεπε να είναι ο κεντρικός:) για Η σειρά παίζεται ακόμη...So, there is still time ;)

Kirki said...

η επιστολή του Καρυωτάκη,αυτή λίγο πριν πεθάνει,φανερώνει πλήρως αυτό που ήταν.Ενας άνθρωπος γεμάτος χιούμορ,αγάπη για τη ζωή.
Οσο κι αν οι περισσότεροι θεωρούμε ότι ήταν μελαγχολικός.Δεν ήταν.Τουλάχιστον όχι με την έννοια που δίνουμε εμείς.Ζούσε τη ζωή.
Με ανατριχιάζει όμως αυτό το υστερόγραφό του.Ποτέ δε θα μπορέσει να γράψει το έργο που μας υποσχέθηκε...

Teo said...

Καλησπέρα Κίρκη, ευχαριστώ για τα σχόλια σου, προσωπικά νομίζω πως το χιούμορ ο Καρυωτάκης το χρησιμοποιούσε απλά για να αντέξει τη ζωή, να δώσει μια ελαφρύτερη νότα σε όσα τον ενοχλούσαν πολύ κατά βάθος. Ήταν ένα φίλτρο προστασίας. Πράγματι κι εγώ πιστεύω πως αγαπούσε πολύ τη ζωή σαν πίνακα όμως, η πραγματικότητα και δη η πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων των μελαγχολούσε. Αυτό που τον έκανε να μην αντέξει τελικά ήταν κατ' εμέ δύο πράγματα. Οι τρομακτικές απαιτήσεις που είχε από τον εαυτό του σε όλα τα επίπεδα (το φανερώνουν και οι πρώτες γραμμές της επιστολής του) καθώς και η πραγματικότητα πως ο Καρυωτάκης ήταν από τους ανθρώπους που καθόλη τη διάρκεια της ζωής του έβλεπε το ποτήρι μισοάδειο, το αντίθετο δεν ήταν απλά στη φύση του.

Kirki said...

σ ευχαριστώ για την επεξήγηση.Γιατί να σου πω την αλήθεια δεν πολυκατάλαβα την επιστολή.Τους λόγους δηλαδή.
Αχ αυτή η ζωή των ποιητών...

Anonymous said...

έχεις διαβάσει τα πολιτικά του???στο συνιστώ θα με θυμηθείς...όσο για την Πολυδούρη...πολυ ρομαντικ για τα δικά μου γουστα..δεν την αντέχω!

Teo said...

Δεν την έχω ψάξει την Πολυδούρη, το τραγούδι όμως εεεε? Ειδικά η εκτέλεση αυτή της Πένσου. Έχω διαβάσει από διάφορες συλλογές του ανακατεμένα και τα ερωτικά του είναι απίστευτα αν και λίγα.

Kirki said...

ααααα,τη λατρεύω την Πολυδούρη.Δεν έχω λόγια για την αγάπη που της έχω

Powered By Blogger